World Building til virksomheder

Worldbuilding

Et nyttigt værktøj til virksomheders marketingsafdelinger. 

team-member-style-2-2.jpg

Månedens ord

Vi er evigt nysgerrige og undersøgende., så derfor har vi introduceret Månedens Ord, hvor vi dykker ned i ny teknologier og tendenser.

Nu introducerer vi noget stort! Faktisk skal vi her se på opbygninger af hele verdener – fiktive verdener, som er kilden til et fælles sprog og en fælles forståelse, og hvorfra du kan høste contentidéer til evig tid.
Worldbuilding er en teknik der typisk forbindes med Fantasy og Science Fiction. Men det er en metode der kan bruges til mange forskellige typer medier, inklusiv bøger, film, computerspil og meget mere.

I de senere år, er virksomheder begyndt at adoptere Worldbuilding til at opbygge deres brandidentitet, engagere kunder, drive produktudvikling fremad, opbygge et loyalt fællesskab og i sidste inde, generere indtjening.

Fordele ved Worldbuilding for virksomheder

Opbygning af brandidentitet

Worldbuilding giver virksomheder mulighed for at skabe en unik og sammenhængende brandidentitet. Ved at opbygge et detaljeret og indlevende univers, kan virksomheder etablere et klart sæt af værdier, overbevisninger og en æstetik, der adskiller dem fra konkurrenterne og appellerer til kunderne.

Engagement af kunder

Worldbuilding er også en god metode til at engagere kunder og skabe interaktive oplevelser. Ved at give kunderne mulighed for at udforske og interagere med virksomheders brandunivers, kan virksomheder opbygge en følelse af fællesskab og skabe stærkere relationer til deres potentielle kunder.

Styring af produktudvikling

Ved at opbygge et brandunivers kan virksomheder også give en ramme for produktudvikling og innovation. Ved at etablere et sæt regler og principper for deres brandunivers, kan virksomheder identificere nye muligheder for vækst og skabe produkter der passer ind i den allerede etablerede brandidentitet.

Sådan kommer du hurtigt i gang med Worldbuilding.

Start i det små… Worldbuilding bliver hurtigt kompliceret hvis en hel verden skal overskues. 
Start med en landsby – hvilken slags verden er den placeret, hvilket persongalleri bor i landsbyen, hvilke regler lever de under og hvilket sprog taler de?

Identificer dine brandværdier og æstetik

Første skridt i Worldbuilding er at identificere dine brandværdier og æstetik. Dette vil hjælpe dig med at opbygge et brandunivers, der er i overensstemmelse med din virksomheds identitet og rammer din målgruppe.

Skab en grundlæggende historie.

Et af de bedste værktøjer til Worldbuilding, er at skabe en grundlæggende historie om dit brandunivers. Dette kan være en enklere version af din virksomhedshistorie, men det er vigtigt, at historien giver mening for dit brand og din målgruppe.

Udarbejd et detaljeret univers.

Når du har skabt en grundlæggende historie, skal du udvikle dit univers med karakterer, steder, regler og traditioner. Det er her du kan tænke kreativt, og skabe et unikt og indlevende univers, der vil tale til din målgruppe og differentiere dig fra konkurrenterne.

Gør dit brandunivers tilgængeligt for publikum.

Når du har udviklet dit brandunivers, skal du gøre det tilgængeligt for publikum. Dette kan være gennem en række forskellige kanaler, herunder sociale medier, hjemmesider, et event eller gennem andre interaktive oplevelser. Ved at give publikum mulighed for at engagere sig med dit univers, kan du opbygge en stærkere forbindelse til dem og øge engagementet..

Hvad så nu?

Dette var en kortfattet opridsning af Worldbuilding-konceptet, og er ikke ment som en guide til at bygge din egen eksotiske verden fyldt med modne contentfrugter. 
Men heldigvis er der blogs og undervisere derude der er klar til at tage over. 
Og hvis du finder dette interessant, så får du her et par links til at hjælpe dig videre. 

Reedsy-bloggen har en ret fin, og har en ganske udførlig og letforståelig guide til Worldbuilding. 

Og vil du virkelig nørde dette kan du melde dig under fanen med over 1 milion andre interesserede på Reddits Worldbuilding forum. 

Sig hej til Pedro

Founder, Techspotter

Vi er altid klar på en snak, uanset hvor du er i din proces. 
Så vil du have et indspark til hvordan du bedst kommer videre, eller høre om dine tekniske muligheder indenfor medieproduktion –
så giv mig et kald på 20119996
eller mail på pedro@cphlive.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *