World building til virksomheder

Worldbuilding

Et nyttigt værktøj til virksomheders marketingafdelinger. 

team-member-style-2-2.jpg

Månedens ord

Vi er evigt nysgerrige og undersøgende. Så derfor har vi introduceret Månedens ord, hvor vi dykker ned i ny teknologi eller tendenser. Det er altså ikke nødvendigvis noget vi selv har implementeret i praksis endnu – men noget som vi kan se enten er direkte brugbar viden eller en tendens der skal holdes et vågent øje med.

Nu introducerer vi noget stort! Faktisk skal vi her kort se på opbygninger af hele verdener – fiktive verdener, som er kilden til et fælles sprog, og hvorfra du kan høste content idéer til evig tid.
Worldbuilding er en teknik, der typisk forbindes med fantasiverden og science fiction. Men det er en metode, der kan bruges til mange forskellige typer medier, inklusiv bøger, film, computerspil og meget mere.

I de senere år er virksomheder begyndt at adoptere Worldbuilding til at opbygge deres brandidentitet, engagere kunder, drive produktudvikling, opbygge et loyal fællesskab og i sidste inde generere indtjening.

Fordele ved Worldbuilding for virksomheder

Opbygning af brandidentitet

Worldbuilding giver virksomheder muligheden for at skabe en unik og konsistent brandidentitet. Ved at opbygge et detaljeret og indlevende univers kan virksomheder etablere et klart sæt af værdier, overbevisninger og æstetik, der adskiller dem fra konkurrenterne og appellerer til kunderne.

Engagement af kunder

Worldbuilding er også en god metode til at engagere kunder og skabe interaktive oplevelser. Ved at give kunderne mulighed for at udforske og interagere med virksomheders brandunivers kan virksomheder opbygge en følelse af fællesskab og skabe stærkere relationer til deres potentielle kunder.

Styring af produktudvikling

Ved at opbygge et brandunivers kan virksomheder også give en ramme for produktudvikling og innovation. Ved at etablere en sæt regler og principper for deres brandunivers kan virksomheder identificere nye muligheder for vækst og skabe produkter, der passer ind i den etablerede brandidentitet.

Sådan kommer du hurtigt i gang med Worldbuilding.

Start i det små. Worldbuilding bliver hurtigt komplekst, hvis en hel verden skal overskues. 
Start med en landsby – hvilken slags verden er den placeret, hvilket persongalleri bor i byen, hvilke regler lever de under og hvilket sprog taler de.

Identificer dine brandværdier og æstetik

Første skridt i Worldbuilding er, at identificere dine brandværdier og æstetik. Dette vil hjælpe dig med at opbygge et brandunivers, der er i overensstemmelse med din virksomheds identitet og appellerer til din målgruppe.

Skab en grundlæggende historie.

Et af de bedste værktøjer til Worldbuilding er, at skabe en grundlæggende historie for dit brandunivers. Dette kan være en enklere version af din virksomhedshistorie, men det er vigtigt, at historien giver mening for dit brand og appellerer til din målgruppe.

Udarbejd et detaljeret univers.

Når du har skabt en grundlæggende historie, skal du udvikle dit univers dybere med karakterer, steder, regler og traditioner. Det er her, at du kan tænke kreativt og skabe et unikt og indlevende univers, der vil appellere til din målgruppe og skille sig ud fra konkurrenterne.

Gør dit brandunivers tilgængeligt for publikum.

Når du har udviklet dit brandunivers, skal du gøre det tilgængeligt for publikum. Dette kan være gennem en række forskellige kanaler, herunder sociale medier, hjemmesider, event eller andre interaktive oplevelser. Ved at give publikum mulighed for at engagere sig med dit univers kan du opbygge en stærkere forbindelse til dem og øge engagement.

I alt kan Worldbuilding være en meget effektiv strategi for virksomheder, der ønsker at opbygge deres brandidentitet, engagere kunder, drive produktudvikling, opbygge en loyal fællesskab og generere indtjening.
Og hvem vil ikke gerne det.
Ved at tænke kreativt, identificere dine brandværdier og udvikle et detaljeret og indlevende univers kan du opbygge en stærk forbindelse til din målgruppe og skille dig ud fra konkurrenterne.

Hvad så nu?

Dette var et super kort oprids af Worldbuilding, og ikke ment som en guide, hvorpå du nu er klar til at bygge din egen eksotiske verden med modne contentfrugter. 
Men heldigvis er der blogs og undervisere derude klar til at tage over. 
Og finder du det interessant så får du her et par links til at hjælpe dig videre. 

Reedsy blog har en ret fin og temmelig udførlig og letforståelig guide til Worldbuilding. 

Og vil du virkelig nørde dette kan du melde dig under fanen med over 1 milion andre interesserede på Reddits Worldbuilding forum. 

Sig hej til Pedro

Founder, Techspotter

Vi er altid klar på en snak, uanset hvor du er i din proces. 
Så vil du have et indspark til hvordan du bedst kommer videre, eller høre om dine tekniske muligheder indenfor medieproduktion –
så giv mig et kald på 20119996
eller mail på pedro@cphlive.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *