Er et gratis webinar egentligt gratis?
Der er ingen tvivl om, at gratis webinar viser gode tal for konvertering til salg.
Det giver jo også god mening, fordi hvem vil ikke gerne få gratis ekspertviden.
Men vi glemmer bare, at det ikke er gratis.
Du betaler jo med din mail, som både er viden og penge værd.
Hvad er et godt gratis webinar?
Du skal gøre dig umage, ligesom du vil gøre i alle andre aspekter af dit arbejde. Der findes tusinde vis af webinars derude, men det er få der er eksekveret til perfektion.
Jeg har afholdt mange webinars, arrangeret webinars og selv deltaget i endnu flere.
Et godt webinar vurderes på fire ting.
- Indhold
- eksekvering
- visualisering
- engagement

Indhold
Det har du styr på – ikke? Du skal sørge for at bringe noget til bordet. Du har deltagere, som godt nok får din tid gratis, men tilgengæld får du også deres tid (og mail).
I din invitation skal du tydeligt beskrive, hvem det er relevant for, og hvad de kan forvente at få ud af dit indhold.
Det er meget vigtigt, at du kommer med noget relevant viden.
Jeg har alt for ofte set, at man har brugt webinar, som en elevatortale. Det vil sige, at jeg egentligt ikke modtager viden, men derimod et salgs pitch på deres virksomhed.
Det vil jeg mene, at det er snyde dine deltagere. De har betalt for relevant viden.
Eksekvering

Der er mange måder, hvorpå du kan eksekvere dit webinar. Jeg tror ikke, at jeg med dette blogindlæg, kan ændre formatet totalt.
Så derfor vil jeg hellere tale ind i det klassiske webinar med power point og dig som taler.
For det meste ser jeg, at man laver en teams/zoom/hangout skærmdelings session. Det vil sige, at man konstant ser dig og din præsentation. I alt content marketing og kommunikation snakker man om attention span. Altså, hvor lang tid vi kan holde seer fokuseret. Her påviser mange analyser og research, at vores attentionspan over de sidste 15 år er reduceret med 15 minutter. Grundende er der mange til, men det ser jeg ikke relevant at komme ind på. I stedet vil jeg fortælle, at du skal forestille dig, at dine deltager har samme koncentrationsevne som en guldfisk. Derfor skal du, selv med få remedier sørger for, at undeholde dine deltagere. Det gør du, i klassiske webinars, ved at skifte mellem tre opsætninger.

Engagement
De fleste webinars er live. Hvorfor er de det? Det er fordi man gerne vil engagere sig med deltagere. Engagement er en linedans, som kun få mestrer.
- Deltageres attention span (koncentrationsevne som en guldfisk)
- Deltagere er ret generte – de vil helst bare underholdes
- Live giver kun mening, hvis du engagerer dig med deltagere

Visualisering
Hvorfor bruger du powerpoint? Er det fordi du ikke selv kan huske indholdet? Så er det korte svar, drop power point og øv dig på dit oplæg!
Powerpoint bruges til at understøtte dine pointer. Det bruges til at fange deltagerens opmærksomhed og imponerer dem. Derfor er det godt at bruge billeder, videoer og korte citater.
Du vil sikkert udfordre mig, og sige, “men i min branche er tal, grafer og mange bullets vigtige”. Det har du også ret i. Men pas på med ikke, at overinformerer dine deltagere. Husk de er guldfisk. 🙂
Udvælg de vigtigste grafer og præsenter dem, så det er visuelt roligt for hovedet.
Er du ikke en hej til powerpoint? Eller har du ikke et æstetisk øje? Så vil jeg anbefale dig, at betale dig fra en skabelon. Det er gode penge givet ud, at få en grafisk designer, til at shine din power point op. Efterfølgende kan du bare kopierer deres fede designs.

Sig hej til Fia
Partner, Processpecialist