Dine kunder betaler for et gratis webinar!

Er et gratis webinar egentligt gratis?

Der hersker ingen tvivl om at gratis webinarer viser gode tal for konvertering til salg.
Det giver jo også god mening, fordi hvem vil ikke gerne få gratis ekspertviden.
Men vi glemmer bare, at det ikke er gratis.
Du betaler jo med din mailadresse, som både er viden og penge værd i sig selv.

Hvad er et godt gratis webinar?

Du skal gøre dig umage, ligesom du vil gøre i alle andre aspekter af dit arbejde. Der findes tusindvis af webinars derude, men få der er eksekveret til perfektion. 
Jeg har afholdt og arrangeret mange webinars – og selv deltaget i endnu flere.

Et godt webinar vurderes på fire ting.

  • Indhold
  • eksekvering
  • visualisering
  • engagement

Indhold

Det har du styr på – ikke? Du skal sørge for at bringe noget konkret og værdifuldt til bordet. Du har deltagere, som godt nok får din tid gratis, men til gengæld får du også deres tid (og mail).
I din invitation skal du tydeligt beskrive hvem det er relevant for, og hvad de kan forvente at få ud af dit indhold. 

Det er meget vigtigt, at du kommer med noget relevant viden.
Jeg har alt for ofte set at man har brugt webinars som en elevatortale. Det vil sige, at jeg egentligt ikke modtager viden, men derimod et salgspitch for deres virksomhed – og dette mener jeg er at snyde dine deltagere.

Eksekvering

Der er mange måder, hvorpå du kan eksekvere dit webinar. Jeg tror ikke, at jeg med dette blogindlæg kan ændre formatet radikalt.
Så derfor vil jeg hellere tale ind i det klassiske webinar med PowerPoint og dig som taler. 

For det meste ser jeg at man laver en teams/zoom/hangout skærmdelings-session. Det vil sige, at man konstant ser dig og din præsentation. I al content marketing og kommunikation snakker man om ‘attention span’ – hvor lang tid vi kan holde seerne fokuserede. Her viser analyser og research, at vores attention span over de sidste 15 år er reduceret til 15 minutter. Årsager til dette er der mange af, men det synes jeg ikke er relevant at komme ind på. I stedet vil jeg have at du forestiller dig at dine deltager har samme koncentrationsevne som en guldfisk. Derfor skal du, selv med få remedier, sørge for, at underholde dine deltagere. Det gør du, i det klassiske webinar-format, ved at skifte mellem tre opsætninger. 

Engagement

De fleste webinars er live. Hvorfor er de det? Det er fordi man gerne vil engagere og aktivere deltagerne. Engagement er en balancegang som kun få mestrer. 

  • Deltageres attention span (koncentrationsevne som en guldfisk)
  • Deltagere er oftest ret generte – de vil helst bare underholdes
  • Live giver kun mening, hvis du interagerer med deltagerne
Så hvordan gør man det? Der er mange måder at gribe det an på. Du skal finde frem til en metode, som du kan se dig selv i, og vigtigst af alt, skabe relevant engagement. Vi ser alt for ofte at man siger deltagere kan stille spørgsmål, men at der faktisk kun er tid til to eller tre spørgsmål. Hvorfor så spilde folks tid? Hvis du ved at der er to minutter til Q&A, så drop det og gør noget andet. Du kan f.eks. lave en poll med to spørgsmål, som du mener deltagerne vil finde relevante. Her kan de så stemme om, hvilket du så skal svare på. Til de resterende spørgsmål, kan du bede deltagere skrive en mail til dig, hvor du kan svare dem personligt. Du kan også lave et mødedesign hvor der er et 30 minutters oplæg, og hvor du efterfølgende er på linjen i en time, således at dem der har tid, kan stille spørgsmål. Mulighederne er mange. Gør dig overvejelser om hvad der er relevant for dit webinar og dit emne. Q&A virker kun i meget få tilfælde! 

Visualisering

Hvorfor bruger du PowerPoint? Er det fordi du ikke selv kan huske indholdet? Så er det korte svar at droppe PowerPoint og øve dig på dit oplæg i stedet! 

PowerPoint bruges til at understøtte dine pointer. Det bruges til at fange deltagerens opmærksomhed og imponere dem. Derfor er det godt at bruge billeder, videoer og korte citater. 

Du vil sikkert udfordre mig og sige, “men i min branche er tal, grafer og mange bulletpoints vigtige”. Det har du også ret i. Men pas på med ikke at overinformere dine deltagere. Husk de er guldfisk. 🙂 
Udvælg de vigtigste grafer og præsentér dem, således at det rent visuelt skaber ro og overblik. 

Er du ikke en haj til PowerPoint? Eller har du ikke et æstetisk øje? Så vil jeg anbefale dig at betale dig til en skabelon. Det penge givet godt ud, at få en grafisk designer til at shine din præsentation op. Efterfølgende kan du bare kopiere deres design. 

Sig hej til Fia

Partner, Processpecialist

Vi er altid klar på en snak, uanset hvor du er i din proces. 
Så giv mig et kald hvis du vil have et indspark til hvordan du bedst kommer videre, eller høre om dine tekniske muligheder indenfor medieproduktion.
Telefon : +45 29435838
Mail : fia@cphlive.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *