Er et gratis webinar egentligt gratis?
Der hersker ingen tvivl om at gratis webinarer viser gode tal for konvertering til salg.
Det giver jo også god mening, fordi hvem vil ikke gerne få gratis ekspertviden.
Men vi glemmer bare, at det ikke er gratis.
Du betaler jo med din mailadresse, som både er viden og penge værd i sig selv.
Hvad er et godt gratis webinar?
Du skal gøre dig umage, ligesom du vil gøre i alle andre aspekter af dit arbejde. Der findes tusindvis af webinars derude, men få der er eksekveret til perfektion.
Jeg har afholdt og arrangeret mange webinars – og selv deltaget i endnu flere.
Et godt webinar vurderes på fire ting.
- Indhold
- eksekvering
- visualisering
- engagement
Indhold
Det har du styr på – ikke? Du skal sørge for at bringe noget konkret og værdifuldt til bordet. Du har deltagere, som godt nok får din tid gratis, men til gengæld får du også deres tid (og mail).
I din invitation skal du tydeligt beskrive hvem det er relevant for, og hvad de kan forvente at få ud af dit indhold.
Det er meget vigtigt, at du kommer med noget relevant viden.
Jeg har alt for ofte set at man har brugt webinars som en elevatortale. Det vil sige, at jeg egentligt ikke modtager viden, men derimod et salgspitch for deres virksomhed – og dette mener jeg er at snyde dine deltagere.
Eksekvering
Der er mange måder, hvorpå du kan eksekvere dit webinar. Jeg tror ikke, at jeg med dette blogindlæg kan ændre formatet radikalt.
Så derfor vil jeg hellere tale ind i det klassiske webinar med PowerPoint og dig som taler.
For det meste ser jeg at man laver en teams/zoom/hangout skærmdelings-session. Det vil sige, at man konstant ser dig og din præsentation. I al content marketing og kommunikation snakker man om ‘attention span’ – hvor lang tid vi kan holde seerne fokuserede. Her viser analyser og research, at vores attention span over de sidste 15 år er reduceret til 15 minutter. Årsager til dette er der mange af, men det synes jeg ikke er relevant at komme ind på. I stedet vil jeg have at du forestiller dig at dine deltager har samme koncentrationsevne som en guldfisk. Derfor skal du, selv med få remedier, sørge for, at underholde dine deltagere. Det gør du, i det klassiske webinar-format, ved at skifte mellem tre opsætninger.
Engagement
De fleste webinars er live. Hvorfor er de det? Det er fordi man gerne vil engagere og aktivere deltagerne. Engagement er en balancegang som kun få mestrer.
- Deltageres attention span (koncentrationsevne som en guldfisk)
- Deltagere er oftest ret generte – de vil helst bare underholdes
- Live giver kun mening, hvis du interagerer med deltagerne
Visualisering
Hvorfor bruger du PowerPoint? Er det fordi du ikke selv kan huske indholdet? Så er det korte svar at droppe PowerPoint og øve dig på dit oplæg i stedet!
PowerPoint bruges til at understøtte dine pointer. Det bruges til at fange deltagerens opmærksomhed og imponere dem. Derfor er det godt at bruge billeder, videoer og korte citater.
Du vil sikkert udfordre mig og sige, “men i min branche er tal, grafer og mange bulletpoints vigtige”. Det har du også ret i. Men pas på med ikke at overinformere dine deltagere. Husk de er guldfisk. 🙂
Udvælg de vigtigste grafer og præsentér dem, således at det rent visuelt skaber ro og overblik.
Er du ikke en haj til PowerPoint? Eller har du ikke et æstetisk øje? Så vil jeg anbefale dig at betale dig til en skabelon. Det penge givet godt ud, at få en grafisk designer til at shine din præsentation op. Efterfølgende kan du bare kopiere deres design.
Sig hej til Fia
Partner, Processpecialist