
XR er en forkortelse af Extended Reality, som er et paraplybegreb, der dækker over Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR) og Virtual Reality (VR). XR omfatter altså kort sagt forskellige måder at vise virtuelt indhold ved hjælp af smartphones, tablets, VR headsets og lignende. Dette virtuelle indhold kan være placeret oven på virkeligheden, så det kan forlænge den så at sige. Det kan også helt erstatte virkeligheden og tage brugeren helt ind i en anden verden. Her følger en gennemgang af de forskellige grene inden for XR, samt deres perspektiver.
Augmented Reality (AR & WebAR)
AR opleves oftes via brugerens egen mobil og er derfor klart den nemmest tilgængenlige oplevelse og typisk den billigste løsning sammenlignet med de andre XR oplevelser.
Det fungerer ved at brugeren aktiverer AR oplevelsen, der åbner mobilens kamera. Her ser brugeren grafik der bliver “placeret” oven på virkeligheden, så det ser ud som om grafikken faktisk står i rummet. Man kan gå rundt om grafikken og komme helt tæt på og på den måde bruge mobilen som et slags vindue ind til oplevelsen.
Der findes grundlæggende to måder at producere AR oplevelser på: AR og WebAR.
Forskellen på de to ligger dels i at de tilgås på to forskellige måder for brugeren og i at udviklingen bag oplevelserne laves på forskellige måder.
AR tilgås fra brugeren typisk ved at scanne en QR kode, downloade en app, åbne denne og så få oplevelsen. Da der er tale om en app, kræver det at den ligger på App Store og Google Play.
WebAR tilgås ved at brugeren scanner en QR kode hvorefter de får oplevelsen.
Oplevelsen ligger nemlig online som en hjemmeside og kan derfor tilgås uden installation. Der er altså to store fordele ved WebAR, der både kommer brugeren og skaberen til gode. En anden fordel er, at man kan opdatere indholdet lige så let som man kan på en hjemmeside.
Virtual Reality (VR)
VR er en gammel kending, som har haft renæssancer med års mellemrum de sidste 40 år. Efter Playstation VR (2016) og Occulus Quest (2019), hvor man ikke behøver en kraftig computer tilkoblet, har populariteten eksploderet og det ser ud til at platformen for alvor er kommet for at blive.
VR kan give de mest inddragende oplevelser af de tre grundlæggende XR muligheder, da den tager alle sanser (undtagen lugtesansen) til en anden verden. Det er en oplagt platform, hvis man har en stationær fortælling, som man vil tage brugeren helt ind i. Det er oplagt til undervisning og til at vise store projekter, der endnu ikke er skabt i virkeligheden.
Ved produktion til VR skal man være opmærksom på, at man selv skal stille headsets til rådighed. Det er typisk også den dyreste platform at udvikle grafik til, da man skal fylde de fulde 360 grader med indhold for at skabe en troværdig og inddragende oplevelse.
Mixed Reality (MR)
Mixed reality er en blanding af AR og VR på den måde at man har et headset på, hvor man stadig ser den virkelige verden, men hvor der så, ved hjælp af headsettet, placeres grafik “i” den virkelige verden, så det ligner det er til stede.
Denne platform er stadig under udvikling mange steder og er ikke udbredt commercielt endnu. Blandt andet tilbyder Microsoft deres HoloLens til virksomheder, til en pris der ligger langt fra det commercielle marked. Et andet sted det angiveligt bliver brugt er i hjelmene, der følger med de nye F-35 fly, som forsvaret har bestilt. Der skulle være installeret kameraer rundt omkring på flyet, der sender direkte video feed til hjelmen, der så sætter det sammen og viser det i brillen, så piloten er i stand til at kigge rundt og “se igennem” flyet live og på den måde eliminere de blinde vinkler flyet ellers giver.
Det er altså stadig mest brugt i specialiserede henseender, men man forventer at vi en dag i den nærmeste fremtid vil kunne tage et par almindeligt udseende briller på og se virtuelt indhold vokse ud ovenpå den virkelige verden via MR. Der går dog nogle år endnu, før vi ser en commerciel brille, men når det kommer, bliver det en helt ny verden.
Se et preview af hvordan Adobe forestiller sig at det kommer til at se ud, med et lille udpluk af mulighederne med MR her.

Sig hej til Pedro
Founder, Techspotter